Kontakt oss

Ny-Krohnborg skole – et moderne bydelssenter

30. mai 2013

Arkitektonisk fremstår den gamle skolen som majestetisk og tung. Det nye bygget er derfor både i form og materiale en kontrast til dette. Fasaden på nybygget har mye glass for å gi god kontakt gjennom bygget til landskapet rundt. Eksisterende murbygg er ensfarget rustrød, en farge det nye bygget tar opp i den fargede glassfasaden. I tillegg er det lagt til noen andre rødoransje toner slik at det blir mer spill og nyanser i denne.

Flotte gråsteinsmurer, skifertak, smårutede vinduer, smijernsdetaljer og innvendige fyllingsdører har vært viktige element for bevaring. Kvaliteter som skifergulv i korridorer og brystningvegger i tegl er materialer som er varige og estetisk flotte. De nye grepene gir flere muligheter med hensyn til bruk og dagslystilfang. To karnapper mot bakgård i nord har gitt etterlengtet utsikt og dagslys til elles mørke lokaler.

Ny-Krohnborg skole har blitt videreutviklet som skole og etablert seg som et bydelssenter med et bredt tilbud innen kultur og idrett. Det nye bygget huser både idrettshall og kultursal med brede brukergrupper som inkluderer bruk i og utenfor skoletiden.

Landskapet er trukket som en tynn hud oppå taket til idrettshallen med fullintegrerte elementer for lek, skole, kultur og idrett. Den tette sømmen mellom bygg og landskap byr på store amfier og lekevegger for blant annet buldring, seilebane, skating, løping og balansering. Skolebygget har stor antikvarisk verdi. Det har derfor vært en utfordring å finne de rette grepene for ombygging.

cubus arkitekter archicad

BIM-prosjekt
Dette er et BIM-prosjekt med samarbeid på arkitektur mellom Arkitektgruppen CUBUS og Rambøll. Det er Arkitektgruppen CUBUS som også vært landskapsarkitekt for prosjektet med Thale Bjørnerheim som leder av arkitektfellesskapet. Rambøll har hatt totalrådgivingsavtale med Bergen kommune på prosjektet.

Arkitektgruppen CUBUS har vært ArchiCAD-brukere i 15 år, og hele prosjektet inkludert landskap er tegnet opp i 3D. Arbeidsprosessen begynte med å tegne opp det eksisterende bygget. Det arkitektoniske hovedgrepet har vært å lage et nytt bygg som står i kontrast til den tunge murbygningen i det eksisterende bygget.

«Dette er et stort anlegg med skole, barnehage, kulturdel og idrettshall. De sistnevnte er plassert under skoleplassen med inngang fra Rogagaten. Det har derfor vært mange utfordringer i forhold til høydenivåer og forskjellige brukere. BIM–modellen har vært til god hjelp til å forstå volumer og utfordringer i de mange nivåene. For logistikk og i forhold til landskapet rundt har det vært avgjørende at prosjektet var i 3D. Flotte amfier og hellinger som tar opp nivåforskjeller har vært mulig å forme. Landskapet har endret seg fra å være en homogen asfaltflate til å bli en variasjon med trapper, ramper, amfi og klatreflater, plasser å møtes og arealer å leke på. Som prosjekterende i BIM føler vi at vi har mer kontroll over prosjektet», forteller sivilarkitekt Thale Bjørnerheim.

Filutveksling mellom de ulike fagene har blitt gjort med web-hotell (it-base) der det ble utvekslet både IFC, DWG og PDF-filer. Internt har de jobbet i team med BIM-server.

I forbindelse med prosjekteringsmøter har det i noen grad blitt brukt Solibri Model Cheker for å kommunisere med de andre involverte, men kunne nok utnyttet potensiale enda mer. «I mange situasjoner har vi hatt stor nytte av å kunne ta ut 3D-utskrifter med enkelhet for å vise problemstillinger og muligheter. Det er et nyttig redskap i forhold til å sette brukere og andre involverte inn i prosjektet», fortsetter Bjørnerheim.

DSC_0307

Bergen kommunes Arkitektur- og byformingspris 2012
Ny-Krohborg skole fikk Bergen kommunens Arkitektur- og byformingspris 2012. Prosjektet er usedvanlig vellykket med henhold til både antikvariske, visuelle og bruksmessige kvaliteter, mener rådet for byforming og arkitektur.

Juryen mener Bergen kommune fortjener honnør fordi de som byggherre viser at det er mulig å utvikle gode oppvekstforhold for de unge og bidra til utvikling og sosialt fellesskap i et flerkulturelt lokalmiljø. Videre mener juryen at arkitektene fortjener takk for et prosjekt som fra skissestadiet via nydelige og selvforklarende byggemeldingstegninger til ferdig bygg viser en omtanke og en innlevelse en sjelden opplever.

 

Om Ny-Krohnborg skole:
Prosjekt: Ny-Krohnborg skole oppveksttun, idrett og kultur
Kunde: Bergen Kommune
Arkitekt: Arkitekgruppen CUBUS as i samarbeid med Rambøll
Interiør: Arkitektgruppen CUBUS (overflater og materialvalg)
Landskap: Arkitektgruppen CUBUS as
År: 2012
Sted: Bergen
Type: Skole 1-10

Om Bergen kommunes Arkitektur- og byformingspris:
– Bystyret vedtok i 2011 ny arkitektur- og byformingspolitikk for Bergen.
– Bergen kommunes årlige Arkitekturpris skal bidra til å holde fokus på temaet og ikke minst gi oppmerksomhet til – og belønne – dem som yter «det lille ekstra» og kan vise til konkrete og gode resultater.
– Bygg og anlegg som tildeles Arkitekturprisen skal i samspill med omgivelsene tilføre stedet nye kvaliteter i innhold, formgiving og materialbruk.
– Prosjekter som tildeles prisen skal være ferdigstilt i løpet av de siste 3 årene.

NNK perspektiv 120322

ArchiCAD

Copyright © 2017 Graphisoft NO. All rights reserved

Developed by sommersethdesign.no / powered by wordpress.org

MENU